נהיגה בפסילה
נהיגה בפסילה היא עבירת תעבורה חמורה מאוד, אשר נחשבת אף לאחת מהעבירות החמורות ביותר. מסתבר כי בתי המשפט עושים פסילה על הנהגים שלא מצטיינים בציות לחוק וממשיכים לנהוג בזמן שרישיונם כבר נפסל. חשוב לזכור כי הנהגים שממשיכים לנהוג בזמן פסילה עשויים להיענש במאסר בפועל, למרות שרישיונם כבר לא בתוקף. אין להם בכך את הצד הולך ומתקנת הם פשוט לא יודעים כיצד להוכיח עליהם שהם מפרים את החוק.
ישנם מספר סוגי פסילות רישיון נהיגה, כולם מזיקים במידה רבה לנהגים ועלולים לגרום להם להפסיד את מקום העבודה שלהם ואף להוציא אותם למצוקה כלכלית. יש פסילות שמוטילות על ידי בית המשפט, אחרות שמוטילות על ידי קצין משטרה לאחר שימוע, וגם פסילות שמוטילות על ידי משרד הרישוי. קיימת גם פסילה שמוטילה על סמך עמדה רפואית, כאשר מכון הרפואי לבטיחות בדרכים מגיע למסקנה כי הנהג אינו מתאים לנהיגה.
הנהיגה בפסילה היא עבירה חמורה ביותר. נהגים שמחזיקים ברישיון נהיגה פסול, ולמרות זאת ממשיכים לנהוג, עשויים להתמודד עם ענישה קשה. מצוקתם של הנהגים הללו יכולה להצדיק את ההפרה שלהם, אך בית המשפט אמור להתחשב במצוקה שבהם ולמקטר בענישה שנימוקה.
סנקציה המתאימה לנהיגה בזמן פסילה יכולה להיות מאסר, אך יש כאן את הסכנה שהנהג, שכבר פעם אחת המשיך לנהוג בזמן פסילה, יכול להתייאש ולרקום את החוק בעתיד אם הוא יוענש בפסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה.
ברוב המקרים, נהג שנתפס נוהג בפסילה, יכול להוצאה לדין ולהיענש במספר חודשי פסילת רישיון הנהיגה בפועל. על פי החוק, ניתן להוסיף גם קנס וחיוב לשירות הציבור, ולא נדיר למצוא מקרים בהם הנהג מוגש עבודות שירות כחלק מהענישה. מסתבר כי ניתן גם להשתמש במאסר כעבירה על פסילת רישיון הנהיגה, על מנת להעניש את הנהג שפר את פסקי בית המשפט. חשוב לזכור כי כך ניתן למנוע מהנהג לשוב לסורותו ולהתנהל בצורה לא חוקית, אם יוענש בפסילה לתקופה ארוכה.
על פי עיקרון של רשות משפטית, נהג שנמצא בפעם הראשונה במצב שבו רישיונו נפסל, לא יורשע בעבירה של נהיגה בזמן פסילה, אלא אם כן ניתן להוכיח שקיבל הודעה על הפסילה מבית המשפט והתנהג ללא כל תשומת לב להודעה זו. מרגע שטען אדם מסוים, כמו איש משטרה, באוזניו שרישיונו נפסל ומרשה לעצמו לנהוג, עליו להוכיח כי קיבל הודעה מבית המשפט.
חשוב לזכור כי נהג שנמצא בפסילה ומורשע בדין עשוי להיענש לא רק בעבירה מחמירה, ולא רק אם יגורם לתאונת דרכים, אלא גם במצבים שבהם הוא פגע באנשים נוספים. במקרים כאלה, חברת הביטוח יכולה לדרוש מהנהג לשלם את ההוצאות הכוללות עלות התיקון והפיצויים לנפגעים. על פי כך, נהיגה בפסילה מהווה לא רק עבירה על החוק, אלא גם סכנה לחיים ולרכוש הציבורי.